Βαγγέλης Μαγκόπουλος: Kεραμίστας

Η κατασκευή μουσικών κεραμικών οργάνων κυρίως κρουστών και πνευστών έχει προϊστορία χιλιάδων χρόνων. Ο Βαγγέλης Μαγκόπουλος, ένας εξαίρετος κεραμίστας, δίνει χαρακτηριστικά γλυπτικής και μουσικής λειτουργικότητας στα έργα του, συνδυάζοντας αρμονικά τη φόρμα, την ύφη και το χρώμα με μη χροιά και τη μελωδικότητα μιας οκαρίνας. Έχει λάβει μέρος σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

-Πως ξεκινήσατε να ασχολείστε με την κεραμεική;

Ήταν το 1984 όταν επισκέφτηκα το εργαστήριο μιας οικογενειακής φίλης κεραμίστριας. Κάθισα όλη την ήμερα παρακολουθώντας τις διαδικασίες και τα στάδια της δουλειάς της. Εντυπωσιάστηκα τόσο πολύ που την επομένη μέρα βρέθηκα πάλι στο χώρο της μαθητευόμενος πλέον.

keramistas5

-Kεραμεικά που είναι και πνευστά ταυτόχρονα. Πως γίνεται αυτό;

Ο πηλός και γενικότερα η κεραμική αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης εξέλιξης, της εργασίας, της κατασκευής εργαλείων για τον έλεγα των φυσικών υλικών, τόσο για την διευκόλυνση της καθημερινότητας, των αναγκών της, όσο και για την δημιουργική έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων. Η κατασκευή μουσικών κεραμικών οργάνων κυρίως κρουστών και πνευστών έχει προϊστορία χιλιάδων χρόνων. Από αυτήν την άποψη δεν έχω κάνει κάτι καινούργιο. Αυτό που προσπάθησα ήταν να δώσω χαρακτηριστικά γλυπτικής και μουσικής λειτουργικότητας στα έργα μου, συνδυάζοντας αρμονικά τη φόρμα, την ύφη και το χρώμα με μη χροιά και τη μελωδικότητα μιας οκαρίνας.

keramistas8

-Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσης σας;

Ο άνθρωπος, η κοινωνία, η φύση, τα ζώα και τα φυτά, όλα μπορούν να αποτελούν την αφορμή, την έμπνευση, όπως λέμε. Στην τελευταία μου δουλεία, τα πτηνομορφία πνευστά, οι οκαρίνες αποτελούν μια ευχάριστη πρόκληση για να" παντρέψω "την κεραμική με τη μουσική που επίσης ασχολούμαι για πολλά χρόνια.

keramistas3

-Ποια είναι τα στάδια που απαιτούνται για τη δημιουργία ενός έργου;

Γενικεύοντας μπορούμε να πούμε πως το έργο γεννιέται από ένα προσχέδιο στο χαρτί η το πλάσιμο ενός κομματιού στον τροχό ή στο χέρι. Ακολουθεί η διακόσμηση του, που μπορεί να είναι χαρακτική ή ζωγραφική ή με πρόσθεση και αφαίρεση όγκων προκειμένου να αποδοθεί το θέμα. Στο στάδιο που ο πηλός στεγνώνει, διαμορφώνονται οι μηχανισμοί παραγωγής ήχου και το έργο μπορεί ήδη να λειτουργήσει ως ένα πνευστό. Μετά ακολουθεί το ψήσιμο στο γυψοκάμινο. Οι διαδικασίες δημιουργίας ενός έργου μπορούν να αλλάξουν, η κεραμική τέχνη έχει απεριόριστες δυνατότητες εφαρμογής τεχνικών και "τρόπων".

keramistas9

-Πόσος χρόνος απαιτείται μέχρι την ολοκλήρωση;

Αυτό είναι σχετικό... από 2-3 ώρες έως και... χρόνια!

keramistas11

-Σε ποιες εκθέσεις έχετε παρουσιάσει έργα σας;

Έχω λάβει μέρος σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, ενώ παράλληλα είχα την ευκαιρία να εκθέτω την δουλεία μου σε δικό μου χώρο. Σημαντικότατες εκθέσεις θεωρώ πως ήταν οι τρεις συμμετοχές μου στην πανελλήνια έκθεση κεραμικής και οι εκθέσεις στο Καμάρι της Σαντορίνης, στο Χατζηγιάννειο Ίδρυμα στη Λάρισα, στο πνευματικό κέντρο Ζωγράφου, και η τελευταία στα Βασιλικά της Β. Ευβοίας που ήταν μια επιστροφή στον τόπο που για πολλά χρονιά έζησα και είχα το εργαστήριο μου. Αναφέρομαι σε αυτές τις εκθέσεις γιατί ήταν σταθμοί στην διαδρομή μου, σηματοδοτώντας και ανοίγοντας νέους δρόμους. Ακόμα έχω παρουσιάσει έργα μου στην Οία και τα Φηρά της Σαντορίνης, στο πνευματικό κέντρο της Αγίας Παρασκευής, της Χαλκίδας, στο Ναύπλιο, κλπ.

kermaistas7

-Ποια κομμάτια σας θεωρείτε ότι έχουν αγαπηθεί περισσότερο από τον κόσμο και γιατί;

Υποψιάζομαι πως τα κομμάτια που αγάπησε ο κόσμος είναι κατά κανόνα τα κομμάτια που έφτιαξα κι εγώ με πολλή αγάπη. Νομίζω πως αυτό είναι μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις και γίνεται καθαρό όταν εκθέτω τ α έργα μου και συνομιλώ με τους ανθρώπους.

keramistas5

-H Tέχνη σε καιρούς κρίσης, πως αντιμετωπίζεται;

Μιλώντς για τον εαυτό μου προτιμώ να μην αυτοαποκαλούμαι καλλιτέχνης και να μην αναφέρομαι στα έργα μου ως τέχνη. Αυτό είναι υπόθεση άλλων να το πουν. Μου αρκεί να κάνω με μεράκι την δουλεία μου, να βαθαίνω τις γνώσεις μου, να εξελίσσομαι. Στα πλαίσια της κρίσης συμβαίνουν σε μένα όπως και σε όλους μας οι ίδιοι περιορισμοί, τα ίδια προβλήματα. Η κρίση δεν έχει μονό σοβαρές οικονομικές συνέπειες στην καθημερινότητα. Έχει επιρροή στο μυαλό, την καρδιά, σε όλες μας τις λειτουργίες. Είναι σημαντικό να προβληματιστούμε για τα αιτία της κρίσης και να αντιστεκόμαστε στις συνέπειες της, σε ό,τι μας οπισθοδρομεί και μας διαλύει. Η δουλειά μου, η κεραμική είναι ένα από τα μέσα αντίστασης και εξανθρωπισμού στα πλαίσια της κρίσης.

keramistas12

*Μπορείτε να τον βρείτε στη σελίδα του στο Fb "Βαγγέλης Μαγκόπουλος Κεραμική Τέχνη"

Σχετικά άρθρα

Συζήτηση με τον δημιουργό

Χωρίς σχόλια

Αφήστε μια απάντηση